Vad har du för relation till Insjöns väveri?
Väveriet har alltid funnits där och är en självklar del av Insjön och Åhl. Jag sommarjobbade på väveriet under 1980-talet då jag gick på Beckmans. Folk vallfärdade dit för att handla. Det kom busslaster som ville köpa något riktigt fint till högtidsdagar, examen, bröllop eller för att ha själva. Kvaliteten och traditionen var välkänd. Jag tror att jag fortfarande kan varenda namn på dukarna.
Hur såg processen ut att ta fram keramiken?
Det var viktig för mig att keramiken skulle ”andas” Åhl (Insjön). Även om det finns i mina gener så började jag med att göra en grundlig research. Det första jag gjorde var att jag gick till väveriet för att känna in atmosfären, tittade på olika dukningar och användningsområden. Jag samlade på mig bildmaterial från Åhl och åhldräkten, letade fram gamla dalamålningar, kurbitsar och textila material. Det är ett ganska rustikt formspråk här i Dalarna som jag tycker mycket om.
Dukarna från väveriet var också en stor inspirationskälla. Då tänker jag framför allt på det enkla, rustika och grafiska. De gav mig många idéer och kändes självklara att föra över på keramiken. Det genererade även i en lite mer bondromantisk stil som till exempel skålarna med rosa blommor som är inspirerade av mönstret Åhldräll, jag har alltid associerat den rosa färgställningen med linneablommor.
Jag valde ut det som inspirerade till mönster och färger i keramiken. Det kom både medvetet och omedvetet, det är så designprocessen fungerar tror jag. Det resulterade i en traditionell men uppdaterad modern look som jag tycker binder ihop dåtid med nutid.
Frågor om kollektionen? Maila gärna info@insjonsvaveri.com